Уважаеми потребители на продуктите на Степ-Софт,
Както Ви осведомихме в края на месец януари при последния бюлетин по темата, в Наредба Н-18 предстои да бъдат въведени множество промени, както и да бъде удължен отново срока за нейното влизане в сила.
През последната седмица, представители на бизнеса, включително и аз като представител на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ), участвахме в серия ежедневни срещи с НАП, на които се дискутираха нерешени казуси в Наредбата, под формата на проект за НИД, който не е публикуван официално, но може да бъде намерен в Интернет.
Предстои публикуване на текстовете на проекта на сайта strategy.bg, но най-съществените промени, за които се споразумяхме, са следните:
- При посочване на фискалния бон на номер на първичен счетоводен документ (Фактура, КИ, или др.), в който са описани стоките поотделно с име, ед. цена и количество, ще е допустимо фискалния бон да съдържа само сумарния оборот по данъчни групи (без необходимост да се изброяват отново стоките по редове).
- Става възможно издаването на бонове за частично плащане, като във фискален ред се посочва само сумата на плащането, а в коментарни редове се отпечатва информация за стоките, за които се прави частичното плащане (което предотвратява проблеми при суми, за които е трудно да се определи каква част от количествата на всяка стока са заплатени).
- Увеличава се срока за автономна работа на ФУ (без връзка към сървърите на НАП), от 24 на 72 часа. Дава се възможност, при срив в мрежите на мобилните оператори, или в сървърите на НАП, който продължава повече от 72 часа, да се удължи този период със заповед на МФ.
- Уточнява се процедурата за импортиране на информация от не-СУПТО системи в СУПТО системи (напр. от ERP в СУПТО).
- При потребителите на електронни магазини - се дава възможност при одобрените неприсъствени плащания (чрез ППП и виртуален пос) да се работи без нужда от СУПТО конектор, ако фирмата има физически магазини, но стоките, които се продават по двата канала (ел. магазин и физ. магазини) са разделени (до момента в такава ситуация СУПТО конектор беше задължителен).
- Внася се малко повече яснота в дефиницията на процес на управление на продажбите в т.19 от Допълнителните разпоредби, която дава възможност за работа с не-СУПТО софтуери след затваряне на продажбата - например, издаване на фактура или товарителница след издаване на ФБ може да се случва и в не-СУПТО софтуер (за момента това беше само неформално прието, че е допустимо)
и множество други по-дребни корекции.
Въпреки тези стъпки за подобряване на режима на работа, остават два основни нерешени въпроса, които поставят под съществен риск работата на всеки търговец (лице по чл. 118 от ЗДДС), който ползва набор от софтуерни системи (вкл. ERP, CRM, системи за управление на складова и производствена дейност, и други):
- Липса на яснота по отношение на начало на продажбата - все още има възможност за широка интерпретация при проверка от представителите на НАП, кога настъпва началото на продажбата в дадена дейност, и дали съответно се ползва правилно СУПТО в дейността. Има ситуации, в които се оказва, че е нужно УНП и при издаването на документ Оферта, има и ситуации, при които е допустимо да се изчака проверката за наличност и УНП да се издаде чак след издаване на документ Потвърждение на поръчка.
- Липса на ясно разграничение по отношение на СУПТО и не-СУПТО софтуери или модули на интегрирани системи - предлага се обща дефиниция, която посочва кои модули се очаква да са в СУПТО, но по същество при преценка на проверяващите от НАП може да се констатира, че управление на продажбите се случва и извън тези изброени модули, и да последват санкции за неправомерно ползване на софтуер, който заобикаля СУПТО за целите на управление на продажбите.
Тези отворени въпроси, за чието решаване не получих подкрепа от останалите присъстващи представители на бизнеса, или разбиране от страна на НАП, са сериозна предпоставка за административен произвол и води до съществен риск от запечатване на търговски обекти и налагане на санкции.
С публикуването на проекта на НИД на strategy.bg ще бъде дадено и ново предложение за срок за влизане в сила на тези промени, който да измести съществуващите срокове от 31.07.2020.
Очакването е новите срокове да са в периода 31.01.2020 - 31.03.2020.
Поздрави,
Паско Пасков